Achtergrond en links

Tegenwoordig daveren we door ons drukke leven. We worden geleefd, en hebben het idee grip te verliezen op de bezigheden van alledag. We gaan maar door op de automatische piloot.

Vaak herinneren we ons niet eens meer dat we in de auto gestapt zijn, of we al gegeten hebben, wat er nou precies besproken was tijdens die vergadering. We hebben het gevoel geen invloed te hebben op dit alles, en dat de drukte er nou eenmaal bij hoort.

Onze gedachten helpen ook mee deze patronen in stand te houden. “Zo gaat dat nu eenmaal, mijn werk vraagt dit van me, ik moet een gezin draaiende houden”. Ook negatieve gedachten over onszelf steken in tijden van stress vaker de kop op. “ik kan het niet, waarom lukt het anderen wel en mij niet?”.

We gaan maar door, zonder stil te staan bij de prijs die we hiervoor betalen. Ons lichaam waarschuwt ons dat we opgebrand raken, maar niet altijd herkennen we deze signalen als dusdanig. Of willen we het niet weten, want nog even en dan is die deadline gehaald, nog even en dan hebben we vakantie. Denk aan klachten als vermoeidheid, vergeetachtigheid, slaapproblemen, nek- of rugklachten. Ook worden we sneller ziek, zijn we emotioneel geprikkeld of hebben we een kort lontje. Chronische stress geeft naast lichamelijke klachten ook een hoger risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast gaan mensen door de stress vaak ook ongezonder leven; weer of meer roken, ongezonder eten, meer drinken of minder bewegen.

Alle redenen om dus eens goed naar onze eigen patronen te kijken, en te beseffen dat we een keuze hebben. De wisselvalligheden van het leven kunnen we niet beïnvloeden, wel de manier waarop we hiermee omgaan.

Achtergrond mindfulness training

In 1981 ontwikkelde Dr Jon Kabat-Zinn aan de Universiteit van Massachusetts de 8-weekse training. Deze wordt ook wel de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) genoemd. De training is gebaseerd op eeuwenoude technieken uit de boeddhistische traditie. MBSR is oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met chronische pijn-, vermoeidheid- en stressklachten. Mensen die geen baat meer hadden bij een medische behandeling.

We creëren gedachten rondom onze klachten. De betekenis die je aan een klacht geeft, is van doorslaggevend belang voor de rol die deze klacht in je leven gaat spelen. Het herkennen van deze denkprocessen en het desgewenst beïnvloeden hiervan is als later element toegevoegd door psychologen en cognitief therapeuten Zindel Seagal, Mark Williams en John Teasdale. Zij ontwikkelden Mindfulness Based Cognitive Therapie (MBCT). Deze training is wetenschappelijk bewezen effectief bij mensen met terugkerende depressies.

Momenteel wordt er nog veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de werking, effectiviteit en kosteneffectiviteit van mindfulness trainingen.

Links

Aan de volgende universiteiten wordt wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effectiviteit van mindfulness.  

UMASS: achtergrond en onderzoek MBSR

Oxford Universiteit: achtergrond en onderzoek MBCT

Radboud Universiteit Nijmegen: Universitair Medisch Centrum voor Mindfulness

mindfulness en huisarts