de training

  1. De training kent een logische en goed onderbouwde opbouw.

Voorgesprek (0,5-1 uur):

Voordat je begint hebben we een voorgesprek. Het doel hiervan is om wederzijdse verwachtingen uit te spreken. Ook wil ik een en ander over je achtergrond en gezondheid weten, en bied ik jou graag de kans al je vragen over de training te kunnen stellen.

Wekelijkse bijeenkomsten:

Er zijn 8 bijeenkomsten van 2,5 uur per keer, op acht achtereenvolgende weken. Tijdens de training oefenen we met geleide meditaties, die we ook nabespreken. Het is geen therapiegroep. We kijken vooral naar jouw ervaringen op dat moment. Ook leer je zogenaamde informele oefeningen. Dit zijn praktische en korte oefeningen die je gedurende de dag kunt doen, zodat je leert dat je op elk willekeurig moment aandachtig aanwezig kunt zijn.

Stiltedag:

Tegen het eind van de cursus staat er een stiltedag gepland. Hierover hoor je tijdens de training meer.

Huiswerk:

Zoals Jon Kabat-Zin het verwoordt; "je hoeft het niet leuk te vinden om dagelijks te mediteren, je hoeft het alleen maar te doen". Beoefening is het voornaamste aspect van de training en ik vraag je dan ook een uur per dag thuis te oefenen met de audiobestanden die je meekrijgt. In ieder geval voor de duur van acht weken. Daarnaast zijn er nog informele oefeningen die je gedurende de dag kunt doen. Het is een training, en met alleen een wekelijkse bijeenkomst leer je geen nieuwe patronen aan. Zoals je ook je spieren traint en in vorm houdt door beoefening, zo moet je ook je hersenen trainen. Zie het als een conditietraining van je brein!

Wat leer je

De Engelse term “mindfulness” staat voor: oplettendheid, open aandacht, aanwezig zijn in het hier-en-nu. Door te oefenen leer je om meer bewust te worden van je eigen ingesleten patronen, van hoe jij reageert op wat het leven je brengt. Op die manier ontdek je hoe je je energie beter kunt benutten. Het gevolg is dat je keuzes kunt maken die de kwaliteit van je leven kunnen verbeteren.

Effecten 

Mindfulness geeft inzicht in je eigen handelen, hoe je omgaat met jezelf, met je grenzen. Dit geeft ruimte om andere keuzes te maken voor een betere kwaliteit van leven.

Mindfulness leert je zo je anders te verhouden tot pijn, ongemak en stress. 

Je ontwikkelt vaardigheden om de onvermijdelijke stressvolle gebeurtenissen in het leven op een andere manier te benaderen.